Filmblogg: En TV-serie ulik alle andre


Etter halvgått løp kan det trygt slås fast at sesong 3 av "Twin Peaks" ikke ligner noe annet vi har sett på TV.

Da første episode av "Twin Peaks" sesong 3 ble sluppet 21. mai, var den antakelig tidenes mest imøtesette TV-premiere. 25 år var gått siden sesong 2 ble avsluttet med en rystende cliffhanger – vår alles favoritt-rollefigur, FBI Special Agent Dale Cooper, var etter alt å dømme blitt besatt av den onde ånden Bob – og i mellomtiden hadde "Twin Peaks" fått status som selve portåpneren for serierevolusjonen som skulle komme rundt årtusenskiftet.

25 år er selvsagt for en evighet å regne i denne sammenhengen. Ingen kunne likevel forutsi hvor fremmedartede de nye episodene skulle virke. Nye "Twin Peaks" er rett og slett noe helt annet enn gamle "Twin Peaks".

Det meste av handlingen foregår alle andre steder enn i Twin Peaks. De gamle rollefigurene er stort sett med i scener som virker løsrevet fra alt annet som foregår. Innslagene av såpeopera er så godt som borte, komikken er mer underlig enn egentlig morsom og det skumle er blitt veldig mye skumlere. Den karakteristiske musikken til Angelo Badalamenti er dessuten bare å høre i åpningsvignetten og rent visuelt har serien fått et hardere, kaldere preg.

Nye "Twin Peaks" minner kort sagt mer om filmene til regissør David Lynch – kanskje først og fremst "Eraserhead" (1977), "Mulholland Dr." (2001) og "Inland Empire" (2006) – enn den gjør om gamle "Twin Peaks".

Det vanskelige er å gjøre rede for hva sesong 3 egentlig handler om. La oss bare nevne at vi nå har to stykk Dale Cooper (én ond og én tomsete), at store deler av episode 8 utspilte seg inne i en atomeksplosjon og – i det hele tatt – at dette må være det mest uforutsigbare, surrealistiske og ambisiøse som noen gang har vært vist på en kommersiell TV-kanal.

Om jeg liker det? Ja, jeg liker det. Jeg liker det veldig godt. Det tok bare litt tid å omjustere seg. Dels ser jeg nå serien som en stor, flokete gåte som nok skal la seg løse bare jeg følger godt nok med. Dels ser jeg den som en pur visuell opplevelse frikoblet fra alt som har med tenkning og logikk å gjøre. Og hele tiden fryder jeg meg over den alt for sjeldne følelsen av å se noe genuint originalt.

Ni av i alt 18 episoder er i skrivende øyeblikk ute. Ny episode slippes hver mandag på HBO Nordic.

Originalt publisert i Fædrelandsvennen 14.07.17
© Tekst: Roy Søbstad / Foto av Kyle MacLachlan som FBI Special Agent Dale Cooper: HBO Nordic

Kommentarer