Filmblogg: Nå legger du vekk den fordømte mobilen!


Advarsel: Denne artikkelen kan inneholde gubbete surmuling.

Ryktet sier at det nye operativsystemet til iPhone skal inneholde en kino-app. Ingen vet i skrivende øyeblikk hvilken funksjon denne eventuelle appen måtte ha. Men antakelig skrur den av lyden og demper lyset i telefonen din slik at du skal kunne skrive og motta meldinger også når du sitter i en sal full av mennesker. I utgangspunktet kan dette høres ut som en meningsløs oppfinnelse. Jeg mener, du går vel ikke på kino for å se på telefonen din?

Samtidig vet vi jo hvordan det er blitt. Oppførsel som for få år siden ville ha virket både merkelig og uhøflig, er nå helt vanlig. Folk snakker i telefonen mens de kjører bil. De skriver tekstmeldinger mens de sykler. De fører private samtaler mens de står i kassakø. De foretrekker å filme nyttårsrakettene fremfor å se på dem. De sjekker heller sosiale medier enn å møte blikket til ungene sine. I det hele tatt: Kanskje er det for mye forlangt at folk skal sitte stille i et par timer uten å ta frem mobilen.

Ofte tenker jeg at vi er klare for implantatet som skal gi oss Internett rett i hjernen. Tenk, med det vil vi slippe å gå rundt med en teit liten dings i hånden og vi vil ikke trenge å kjede oss så mye som et sekund. Det kommer, tro du meg. Det er helt uunngåelig.

Noen grenser må det likevel være mulig å sette. Det er og blir dårlig gjort å ødelegge andres opplevelser. Og denne eventuelle kino-appen – selv om den demper lyset og skrur av lyden aldri så mye – legger til rette for akkurat det.

Jeg husker godt da jeg så "Gone Girl" på kino for et par år siden. Det vil si, selve filmen husker jeg ikke stort av, men han fyren som uavlatelig sjekket Facebook to seterader lenger frem har brent seg fast i hukommelsen. Hver gang skjermen hans lyste opp i mørket, ble 50 par øyne trukket bort fra lerretet og mot ham. Og mannen med gullfiskhjernen var selvsagt lykkelig uvitende om irritasjonen som vokste bakover i rekkene.

Hadde dette skjedd i USA, kunne situasjonen ha blitt stygg. I 2014 ble en mann i Florida skutt og drept fordi han ikke ville slutte å tekste under en filmvisning. Nå er jeg mot både vold og det å ta med seg våpen på kino. Men for å si det sånn: Hadde jeg sittet litt nærmere han Facebook-fyren den gangen, ville det ha vært fristende å gi ham et klaps i bakhodet.

Originalt publisert i Fædrelandsvennen 12.01.17
© Tekst: Roy Søbstad / Foto: Wikimedia Commons

Kommentarer