Stille natt i Kristiansand


Solveig Slettahjell, Tord Gustavsen og Sjur Miljeteig
Kristiansand Domkirke
10. desember 2012

Det må være lov å ta seg tid til litt ro og ettertanke selv om det snart er jul.

TERNINGKAST 5

Å komme inn i kirkerommet denne kalde mandagskvelden føles litt som å ha funnet et fristed. Utenfor nærmer julehysteriet seg kokepunktet, men her inne, under Domkirkens høye tak, føles det som om det er rom for å la en opplevelse virkelig synke inn.

På den lave scenen foran altertavlen står jazz-sangeren Solveig Slettahjell flankert av Tord Gustavsen ved flygelet og Sjur Miljeteig sittende med trompet. I 2008 ga denne trioen ut julealbumet «Natt i Betlehem», og i årene etter har de brukt førjulstiden til å turnere landets kirker med velkjente sanger som «Stille natt», «Jeg synger julekvad» og «Kling no klokka». I tillegg fletter de inn mer obskure innslag som «Å, kunne jeg bare bli barn igjen» og amerikanske «Sleep Holy Babe».

Dvelende, lavmælte tolkninger av kjente sanger er blitt noe av et varemerke for Solveig Slettahjell. Hun har tatt for seg både jazzens standardrepertoar og moderne pophits på denne måten, og tilnærmingen er den samme når hun synger julesanger. Sangene blir skåret ned til sin aller nakneste form. Musikerne holder tilbake mer enn de briljerer. I kveld gir Gustavson musikken en blå grunntone, og fargelegger bare med en og annen uventet akkord og noen rullende sololøp. Miljeteig har en mer tilbaketrukket rolle, men bidrar også han med flere vakre soli. Midtpunktet er Slettahjell, som med sin sterke tilstedeværelse gir liv til både de sarteste, gamle salmene og de mer kraftfulle gospellåtene.

Sammen skaper de tre en stemning som er lun, ettertenksom og sånn passe høystemt. Den er med andre ord akkurat slik man ønsker at førjulstiden skal være, men alt for sjelden er. Selv en juleskeptiker som undertegnede føler etter hvert en varm tilfredshet feste seg i mellomguvet: Det må være dette de mener med julestemning.

Det er nesten så man gruer seg til å møte det som venter på utsiden av kirkeporten når konserten er over.

Originalt publisert i Fædrelandsvennen 11.12.12
© Tekst: Roy Søbstad/Foto: Jon Anders Skau, Fædrelandsvennen

Kommentarer