Krigens gru i svart, hvitt og grått


Tardi
Skyttergravskrigen
Minuskel forlag

Virtous skildring av livet i helvete.

TERNINGKAST 5

Det er vanskelig å forestille seg mer umenneskelige forhold enn de som hersket i de franske skyttergravene under første verdenskrig. I uker, måneder og år var soldatene – egentlig tvangsmobiliserte sivile – nedgravd i sønderbombede landskap, omgitt av gjørme, rotter, piggtråd, søppel og råtnende lik. Der kjempet de ikke bare mot fienden, men også kulden, varmen, stanken, utmattelsen, hjemlengselen og dødsangsten. Det må ha vært som å leve i en massegrav.

De novelleaktige historiene Jacques Tardi forteller i «Skyttergravskrigen» inneholder ikke mange historiske fakta. Til gjengjeld sier de mye om hvordan det var å være menneske i dette helvetet. Og det er kanskje vel så verdifullt. Tardis forakt for hele krigens vesen – ideen om at utallige liv kan ofres for et stykke land eller et politisk mål – skinner gjennom på hver side.

Tegningene hans – i svart, hvitt og grått – er virtouse. Soldatene fremstilles lett karikerte, nesten naivistiske. Omgivelsene, uniformene og krigsmateriellet, derimot, er tegnet i minutiøs detalj. Kontrasten mellom de sårbare menneskene og virkeligheten de befinner seg i, er brutal. Ansiktene lyser av angst nede i skyttergravsmørket.

Tardi regnes blant mesterne innen europeisk tegneseriekunst og «Skyttergravskrigen» er et av hovedverkene hans. Minuskel forlag har gjort en kulturgjerning ved å endelig få det ut på norsk. Ekstra betimelig blir utgivelsen nå som EU har mottatt Nobels fredspris – for å ha gjort Europa til et «fredens kontinent». Man kan godt si at det moderne Europa ble født i de grufulle skyttergravene i årene 1914 til 1918.

Originalt publisert i Fædrelandsvennen 18.12.12
© Roy Søbstad

Kommentarer